Werken aan trusted AI: “Wat je ook wilt bereiken, hier kan het”
Artificial intelligence: we kunnen er niet meer omheen. Maar hoe pas je AI slim en – minstens zo belangrijk – verantwoord toe? Bart Veenman, senior manager en kwartiermaker op AI-gebied bij KPMG, weet wel raad. “Onze focus ligt op trusted, mensgedreven AI. We bieden niet alleen geavanceerde technologie, maar zorgen ook dat deze oplossingen betrouwbaar zijn en écht het leven van mensen verbeteren.”
Van marketingstrateeg tot AI-expert
Bart heeft geen traditionele corporate achtergrond. Hij begon zijn carrière als strateeg bij een marketingbureau, heeft internationaal diverse leidinggevende rollen gehad binnen de e-commerce en loyalty-business, en werkte tevens als interimmer in het Salesforce-domein. “Daarna rolde ik de AI-wereld in via een Roemeense scale-up, nu ruim 3 jaar geleden alweer, voor de hele hype omtrent AI,” vertelt hij. “Ik werkte als enige vanuit Amsterdam en mijn collega’s zaten in Roemenië. We maakten digitale klonen van mensen om in te zetten in communicatie. Het was mijn rol om bedrijven te adviseren over AI en te begeleiden in die eerste stappen. Heel interessant, maar ik miste het contact met collega’s.” Toen KPMG hem benaderde om AI business development te leiden, hoefde hij dan ook niet lang na te denken. “Dit past perfect bij mij!”
Als je een pak draagt, val je op
“Wat me het meest heeft verrast bij KPMG is de informele, warme sfeer,” zegt Bart. “Als ik het gebouw in Amstelveen binnenkom, krijg ik instant energie. Het voelt helemaal niet corporate, maar juist heel relaxed. Als je een pak draagt, val je eerder op dan als je dat niet doet”, lacht hij. Bart benadrukt ook dat KPMG een plek is waar dromen werkelijkheid kunnen worden. “Als je iets wilt bereiken, kan dat hier. We staan aan het begin van een periode waarin de markt compleet gaat veranderen. Als je nu instapt, kun je echt impact maken.”
Divers en wereldwijd netwerk vol AI-specialisten
Bart en andere KPMG’ers werken aan AI-projecten die variëren van technische vraagstukken tot organisatorische transities. “We bepalen algoritmes, ontwikkelen AI-tools en implementeren deze bij klanten. Maar we zorgen ook dat deze veranderingen verantwoord en compliant met wet- en regelgeving plaatsvinden,” vertelt hij. “Dat doen we met een heel diverse club mensen. Van data-engineers en data-scientists tot specialisten in digital law en responsible AI: er zijn binnen KPMG Nederland wel honderden collega’s die ‘iets’ met AI doen. En dan heb je ook nog een groot internationaal netwerk van KMPG Global. Kortom: als er ontwikkelingen zijn, zit je bij ons op de eerste rij.”
Kortere wachtlijst in de ggz dankzij AI
Waar Bart trots op is? “Dat onze oplossingen echt een verschil maken. Zo helpen we met AI-modellen om de wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg te verminderen. Patiënten hebben dan het eerste contact met een AI-avatar die een sentimentenanalyse doet en op basis van een protocol spoedeisende gevallen identificeert. Ook maakt dit de zorg toegankelijker: mensen durven zich sneller open te stellen en zijn soms al met zo’n eerste digitale gesprek al erg geholpen. Deze pilot loopt wereldwijd en de eerste resultaten zijn indrukwekkend!”
Als je iets wilt bereiken, kan dat hier. We staan aan het begin van een periode waarin de markt compleet gaat veranderen. Als je nu instapt, kun je echt impact maken.
Bart Veenman, Senior Manager AI
AI in zorg, finance en publieke sector
Ook op andere plekken in de zorg boeken de AI-experts van KPMG mooie resultaten, gaat Bart verder. “Op de intensive care van een ziekenhuis zetten we Copilot in om administratieve taken over te nemen. Zo hebben artsen en zorgverleners meer tijd voor hun patiënten. Ook hebben we AI-labs voor ziekenhuizen ontwikkeld, om ze te helpen met het op gang krijgen van innovatie met data en AI. En op functieniveau helpen wij organisaties heel veel herhaalwerk uit handen te nemen binnen de financiële taken, zoals rapportages en contractanalyses.” Verder adviseert KPMG onder meer in de financiële en publieke sector. “Overheden, bijvoorbeeld, merken veel van de krapte op de arbeidsmarkt. Door de inzet van AI kun je met net zoveel mensen meer werk doen en als overheid een betere dienstverlening aanbieden.”
Toekomst van AI bij KPMG
Bart ziet ook bij KPMG zelf de rol van AI groeien. “We behandelen onszelf ook als klant, vooral op het gebied van datahuishouding en de implementatie van tools zoals ChatGPT en Copilot voor collega’s. Wij staan soms voor dezelfde vragen als onze klanten.” Hij merkt op dat de vraag vanuit klanten tweeledig is: “Sommige bedrijven willen begrijpen wat AI voor hen kan betekenen, terwijl andere al specifieke AI-oplossingen zoeken. Wij begeleiden hen in beide gevallen, maar vragen wel altijd waaróm ze een specifieke AI-oplossing willen. Je moet er wat mee doen omdat het echt een verbetering brengt, niet omdat het een hype is.”
Versterk onze AI-community!
Ben jij een AI-professional en overweeg je om bij KPMG te komen werken? Bart kan het je alleen maar van harte aanraden. “KPMG is een fijn bedrijf dat goed voor mensen zorgt. De onboarding is fantastisch en er is een sterke focus op persoonlijke ontwikkeling.” Ontdek hieronder de vacatures voor AI-professionals.