Overslaan en naar de inhoud gaan

Een fintech-start-up in de reisbranche opschalen

Onze afdeling Digital Advisory werkt aan een grote en complexe opdracht voor een startend fintechbedrijf in de reisbranche. Het bedrijf bouwt aan een betaalplatform voor de betalingen van reizigers aan accommodaties. Hoe draagt Digital Advisory van KPMG bij aan het succes van deze nieuwe fintechspeler in de reisbranche?

Digital Transformation

Over Maria Luisa en Naomi

Maria Luisa, consultant digital strategy, rondde haar barlochelor International Business Administration (IBA) en een master Finance and Investments af aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Na haar studie startte ze meteen als consultant in het team Digital Strategy bij KPMG, een baan die ze vond via LinkedIn. “Al tijdens mijn studie was ik geboeid door fintech. Technologie zorgt voor een enorme transitie in de financiële wereld; alles moet sneller, goedkoper en beter. Ik vind het heel interessant om als consultant op het snijvlak van technologie en financiële dienstverlening te werken.”

Naomi Lievense, consultant digital strategy, startte twee jaar geleden bij KPMG, nadat zij haar master Digital Business and Innovation en een bachelor International Business aan de Vrije Universiteit in Amsterdam afrondde. “Eigenlijk kwam ik bij KPMG langs voor een andere functie, maar dat matchte niet. Ik ben vervolgens met wat mensen bij KPMG koffie gaan drinken en zo ben ik terecht gekomen bij het team Digital Strategy. Dit past perfect bij mij: als consultant kan ik aan verschillende projecten werken en heb ik de mogelijkheid veel klanten te leren kennen. En dat allemaal binnen mijn interessegebied.”

Een startende fintech opzetten

Maria Luisa en Naomi werken samen in het team dat een fintech-start-up helpt op te schalen en een goede klantervaring te ontwikkelen bij het betalen van accommodaties. Het bedrijf, dat actief is in verschillende landen, ontwikkelt een betaalplatform voor betalingen van reizigers aan accommodaties. Maria Luisa: “Wij hebben de klant geholpen met de strategie en implementatie ervan en met het verkrijgen van vergunningen om betaaldiensten te mogen leveren. Als je de financiële markt op wilt, dan krijg je met flink wat financiële wetgeving en toezichthouders te maken. Als organisatie moet je aantonen dat je een beheerste en integere bedrijfsvoering hebt en dat je acteert in lijn met de wet- en regelgeving. Vandaar dat het verkrijgen van vergunningen een belangrijke mijlpaal was voor dit project.”

Het verkrijgen van vergunningen voor de financiële markt was een belangrijke mijlpaal voor dit project.

Maria Luisa Arts, consultant digital strategy

Van greenfield naar zeventig medewerkers

Naomi: “De licentie was één aspect. Daarnaast hielpen we het bedrijf vanuit een greenfield-situatie uit te bouwen. Aan het begin was er alleen een CEO. Nu, drie jaar later, telt het bedrijf zeventig medewerkers. Wij hebben een veranderprogramma opgezet om de organisatie in te richten op alle verschillende gebieden: de financiële operatie, techniek, processen.” “Hiervoor hadden we ons eigen projectmanagementteam”, vult Maria Luisa aan. “Als projectmanager zorgde ik ervoor dat alle acties en issues voor de deadlines opgepakt werden en dat de communicatie met de verschillende stakeholders goed verliep. Ook ad-hocverzoekjes hoorden erbij.” Aan het begin van het project was Naomi ook bij het projectmanagement betrokken, maar nu is zij vooral bezig met de implementatie van het betaalplatform. “Dat houdt in dat ik meehelp aan het bouwen van een operations-team, procesdocumenten, templates voor activiteiten en trainingen voor teams. Ook bekijk ik hoe we de services kunnen verbeteren.”

Vanuit een greenfield-situatie hebben we het bedrijf in 3 jaar helpen uitbouwen van 1 CEO naar 70 medewerkers.

Naomi Lievense, consultant digital strategy

Fun

Naomi: “Ik blijf nog gedeeltelijk betrokken bij dit project. Maar daarnaast ga ik ook weer een ander project oppakken. Ik weet nog niet wat, maar ik wil graag in een meer senior rol aan de slag, waarbij ik mijn kennis kan overdragen aan junior collega’s. En ik zou graag weer iets heel nieuws doen, bijvoorbeeld iets met consumentengoederen of iets strategisch. Ik zie wel wat er op mijn pad komt. Kansen genoeg. Dat is het mooie van werken bij KPMG: als je wilt, is er veel mogelijk. En daarnaast is de werkcultuur hier fijn. De mensen zijn echt collaboratief, iedereen helpt elkaar en leert van elkaar. En ons team is fun: veel jonge mensen die ook na werk samen dingen doen, padel bijvoorbeeld of uit eten gaan. En ook als er privé iets is, steunen we elkaar. We smeden een band en bouwen goede relaties op in het team. We werken hard en vieren onze successen!”

Let’s meet!

Wil jij ook graag werken aan dit soort casussen? Bij KPMG kom je te werken in een open en informele cultuur. Je krijgt snel veel verantwoordelijkheid én de vrijheid om jezelf te ontwikkelen. Zowel professioneel als persoonlijk. Ben jij benieuwd naar jouw mogelijkheden om te werken in een van onze teams?

Ontdek alle vacatures