De crowd control in de ArenA verbeteren met data
Simone werkt als Data Management Consultant. Ze houdt zich bezig met het beheer van verschillende type data in het kader van technologische ontwikkelingen, de digitalisering van bedrijven en nog andere data gedreven innovaties.
Een voorbeeld van een innovatie gedreven project is het traject bij de Johan Cruijff ArenA. Als onderdeel van data innovatie analyse projecten binnen de Amsterdam Innovation Arena, draagt KPMG als strategisch partner bij aan het beheer en gebruik van data. De ArenA heeft de ambitie het meest innovatieve stadion ter wereld zijn. Het innovatief gebruik van data speelt een grote rol in.
Innoveren met behulp van data
KPMG Advisory kent veel specialismen, waaronder data en analyse. Een aantal jaar geleden heeft KPMG de ArenA geholpen met het ontwerp en installatie van een data analyse platform. In het ‘data lake’ waar het platform op draait wordt data van verschillende bron systemen opgeslagen. Op het platform zijn verschillende datalabs beschikbaar waar deze data in geanalyseerd wordt. Het platform is open voor iedereen, zo kunnen universiteiten en studenten bijvoorbeeld het platform gebruiken voor en een bijdrage leveren aan de ArenA.
Ontwerp van data governance
Nadat het platform geïnstalleerd was, kwam de ArenA met de vraag hoe ze ervoor konden zorgen dat derde partijen met vertrouwen data op het platform konden delen. Daarbij wilden ze weten hoe ze aan alle wetten en regelgeving konden voldoen. De privacy wetgeving (AVG), die sinds 25 mei 2018 van kracht geworden is, bevat strenge regels over wat er wel en niet mag worden gedaan met persoonsgegevens. Om aan deze vragen te voldoen heeft KPMG een data governance raamwerk ontworpen. Dit raamwerk bestaat uit procedures, rollen en verantwoordelijkheden. Deze zorgen tezamen ervoor dat alle data verwerkingen op een juiste manier worden uitgevoerd. Het ontwerp van het raamwerk hebben we op een iteratieve wijze aangepakt. We zijn begonnen met een versnelde ontwerp fase, welke slechts vier weken was. Dat is kort vergeleken met traditionele ontwerp fasen in dergelijke opdrachten. Daarna volgde de implementatieperiode waarin het ontwerp steeds verder geperfectioneerd werd. Verschillende projecten werden conform het data governance raamwerk opgepakt, en de lessons learned uit deze projecten hebben we gebruikt om het ontwerp verder aan te scherpen.
Bezoekerservaringen, veiligheid en duurzaamheid
De ArenA heeft een aantal innovatie thema’s geïdentificeerd, bijvoorbeeld het verbeteren van de bezoekerservaring, evenals het verbeteren van de duurzaamheid en de veiligheid in en buiten de ArenA. Alle projecten zijn aan een of meer van deze thema’s gerelateerd. Zo gaat de mobiliteit vooruit als we bezoekers op maat file-informatie en reisadviezen gaan geven. Ook werken we aan oplossingen om crowd control te verbeteren. Denk hierbij aan een systeem dat voorkomt dat er ‘ophopingen’ ontstaan, wat ervoor zou kunnen zorgen dat de veiligheid afneemt. Of bijvoorbeeld aan speciale aanbiedingen bij de horeca, zodat het publiek zich verspreidt en er minder wachtrijen zijn. Ook de gezondheid van het gras kunnen we beïnvloeden. Die is meetbaar dankzij speciale sensoren in het gras. We kunnen zelfs de prestaties van de spelers optimaliseren. Via sensoren zien we wie de beste conditie heeft of het hardste loopt. Overigens is het allemaal ‘work in progress’. Wij richten ons niet op één oplossing, maar op de ontwikkeling van mechanismes die innovatie op langere termijn ondersteunen. Het zijn geen luchtkastelen, 2020 is er sneller dan je denkt, en dan moet het werkelijkheid zijn.
Werk aan de winkel
“Zijn we klaar als de ArenA het meest innovatieve stadion is? Nee, er wordt veel groter gedacht. De visie en oplossingen die we nu ontwikkelen zullen we straks ook inzetten om van Amsterdam een Smart City te maken. Nog genoeg werk aan de winkel dus.’’
Inspirerende klanten
“Werken bij KPMG is een geweldige leerervaring. Je wordt meteen in het diepe gegooid, er is een enorme drive om steeds beter te presteren en natuurlijk omdat we prachtige klanten hebben met super interessante en variërende opdrachten. Het klantportfolio bestaat uit verschillende type klanten zoals een kleine organisatie, een familiebedrijf of een woningcorporatie. Daarnaast werken we ook met de grootste, internationale ondernemingen. Dat kan heel uitdagend zijn, bijvoorbeeld als een bedrijf met overnames te maken heeft gehad en er verschillende legacy-systemen bij elkaar gevoegd zijn. Dan heb je met heel veel verschillende data te maken.